Po ponad rocznej przerwie, najwyższy czas na jakiś wpis 🙂
Było o silnikach, było o skrzyniach, to teraz czas na hamulce. Nie będę się rozwodził nad faktem iż jest to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, że trzeba należycie dbać o jego stan, regularnie wymieniać zużywające się elementy, płyn itd. Te sprawy są zbyt oczywiste żeby o nich pisać.
Często po modyfikacjach układu napędowego, jak również przy cięższych egzemplarzach ( westfalia, syncro ) zwłaszcza z większymi kołami, zaczyna się pojawiać problem ze skutecznym zatrzymaniem auta. Jak temu zaradzić? Nie odkryję Ameryki jeśli powiem żeby założyć większe hamulce. Idąc tym tropem, w sieci można znaleźć wiele informacji i sposobów na rozwiązanie problemu. Ja jednak skupię się na tych najprostszych i sprawdzonych przeze mnie.
Poprawę skuteczności hamowania najlepiej jest zacząć od przedniej osi. Zarówno 2wd jak i 4wd fabryka wypuściła busy ze standardowymi pełnymi tarczami hamulcowymi.
Zaciski hamulcowe w zwykłym busie do ok 85 roku były stałe, dwu tłoczkowe, po 85 zastąpiono je jedno tłoczkowymi w zacisku pływającym i takie same zastosowano w syncro.
Zacznijmy zatem od busa z tylnym napędem.
Aby zacząć modyfikacje, należy skompletować zaciski hamulcowe wraz z jarzmami ATE 57 z passata B5, tarcze hamulcowe 288 lub 312 z rodziny wv audi w zależności od tego jak duże chcemy mieć hamulce. Na zdjęciu tarcza wentylowana 288mm i oryginalna tarcza busowa.
Możliwości wyboru wielkości tarcz są uzależnione od adapterów jakie mamy dostępne i rozmiaru felg jakie mamy. Większe hamulce będą po prostu wymagały felg min 16 calowych. Warto pamiętać o porządnych śrubach ( jeśli nie ma ich w zestawie z adapterami ) o twardości 10.9.
Kolejną rzeczą która będzie potrzebna przy modyfikacji jest piasta, a dokładnie przetoczenie busowej tarczopiasty na nią. Piastę najlepiej jest obrobić pod wymiar zakupionej wcześniej tarczy wentylowanej.
Tak skompletowane elementy możemy zamontować w busie i cieszyć się lepszym, skuteczniejszym hamowaniem.
Przy okazji tej modyfikacji, warto zdecydować się na zmianę łożysk w piastach i wymianę płynu hamulcowego.