Hamulce przednie w busie, coś skuteczniejszego cz1. 2wd

Po ponad rocznej przerwie,  najwyższy czas na jakiś wpis 🙂

Było o silnikach, było o skrzyniach, to teraz czas na hamulce.  Nie będę się rozwodził nad faktem iż jest to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, że trzeba należycie dbać o jego stan, regularnie wymieniać zużywające się elementy, płyn itd.  Te sprawy są zbyt oczywiste żeby o nich pisać.

Często po modyfikacjach układu napędowego, jak również przy cięższych egzemplarzach ( westfalia, syncro ) zwłaszcza z większymi kołami, zaczyna się pojawiać problem ze skutecznym zatrzymaniem auta.  Jak temu zaradzić?  Nie odkryję Ameryki jeśli powiem żeby założyć większe hamulce.  Idąc tym tropem, w sieci można znaleźć wiele informacji i sposobów na rozwiązanie problemu.  Ja jednak skupię się na tych najprostszych i sprawdzonych przeze mnie.

Poprawę skuteczności hamowania najlepiej jest zacząć od przedniej osi.  Zarówno 2wd jak i 4wd fabryka wypuściła busy ze standardowymi pełnymi tarczami hamulcowymi. img_20160219_101849_465

 

 

Zaciski hamulcowe w zwykłym busie do ok 85 roku były stałe, dwu tłoczkowe, po 85 zastąpiono je jedno tłoczkowymi w zacisku pływającym i takie same zastosowano w syncro.

Zacznijmy zatem od busa z tylnym napędem.

Aby zacząć modyfikacje, należy skompletować  zaciski hamulcowe wraz z jarzmami  ATE 57 z passata B5, tarcze hamulcowe 288 lub 312 z rodziny wv audi w zależności od tego jak duże chcemy mieć hamulce. Na zdjęciu tarcza wentylowana 288mm i oryginalna tarcza busowa. img_20150723_202218

 

Możliwości wyboru wielkości tarcz są uzależnione od adapterów jakie mamy dostępne i rozmiaru felg jakie mamy.  Większe hamulce będą po prostu wymagały felg min 16 calowych.  Warto pamiętać o porządnych śrubach ( jeśli nie ma ich w zestawie z adapterami ) o twardości 10.9.

adapter-3 adapter-2

Kolejną rzeczą która będzie potrzebna przy modyfikacji jest piasta, a dokładnie przetoczenie busowej tarczopiasty na nią.  Piastę najlepiej jest obrobić pod wymiar zakupionej wcześniej tarczy wentylowanej.

p1430677

Tak skompletowane elementy możemy zamontować w busie i cieszyć się lepszym, skuteczniejszym hamowaniem.

Przy okazji tej modyfikacji, warto zdecydować się na zmianę łożysk w piastach i wymianę płynu hamulcowego.

p1430717 img_20150723_202201

 


Komentarze są zamknięte.