Skrzynia z passata w busie?

Możliwość komentowania Skrzynia z passata w busie? została wyłączona

Skrzynia z passata w busie?  Po co? Dlaczego? Czy jest sens?   To pytania na które nie da się jednoznacznie odpowiedzieć.

Jak każda tego typu przeróbka, wymaga sporego wkładu zarówno finansowego jak i czasowego.

 

Do przeróbki potrzebna będzie skrzynia z passana np: DVS,DVZ, AXG,DVX ( pzykładowe oznaczenia skrzyń, płyta adaptacyjna flanszy skrzyni , adaptery przegubów i rozrusznik passatowy.

IMG_20150114_172018 IMG_20150117_173057

Ze względu na zastosowanie płyty adaptacyjnej na flanszy skrzyni, konieczne jest zfrezowanie dzwona skrzyni o grubość adaptera.  Niestety w tym celu trzeba rozmontować całą skrzynię.

IMG_20150114_181930

 

Następnie musimy przygotować samochód. Niestety ze względu na to, iż skrzynia z passata będzie zawieszona do góry nogami, musimy opuścić silnik o ok 4cm w dół.  W tym celu należy przedłużyć przednie mocowanie rur silnika i podłożyć podkładki po tylne mocowanie rur do podłużnic.

IMG_20150119_180803

 

Flansze skrzyni wraz z rozrusznikiem przykręcamy do silnika.   ( Sprzęgło pochodzi z passata 1.9 TDi )

IMG_20150117_174108

 

Do tak przykręconej flanszy można przykręcić skrzynie biegów.

IMG_20150119_180640

 

Następnym etapem będzie przerobienie łapy mocującej skrzynię z tylną poduszką ( można wykorzystać łapę ze skrzyni busowej ) i przerobienie drążka zmiany biegów.

W łapie należy wykonać nowe otwory, aby przykręcić ją do skrzyni, a w drugiej części wydłużyć jej o kilka cm wąsy.  Przy takiej konfiguracji, poduszka skrzyni zostanie również oryginalna z busa.

Drążek zmiany biegów też nie wymaga skomplikowanych przeróbek.  Wystarczy go uciąć w odpowiednim miejscu i zespawać z przegubem passatowym, który przykręcany jest do wybieraka skrzyni.

 

IMG_20150117_175359 IMG_20150119_180628

 

Skrzynie biegów mamy właściwie już na miejscu. Pozostaje podłączyć czujnik światła wstecznego i siłownik sprzęgła.  Średnica i skok gwintu przewodu hamulcowego jest taka sama jak w busie, wiec przy odrobinie szczęścia można wykorzystać istniejące już przewody.

 

Tak wygląda w wielkim skrócie włożenie skrzyni z passata do busa, a teraz trochę faktów.

 

Skrzynia została zamontowana na flanszy stalowej, przykręconej do standardowo (busowo) położonego silnika, który został jedynie opuszczony o 4cm w celu zmniejszenia kątów pracy przegubów. Flansza i część dzwonu skrzyni wystają ok 4cm poniżej miski olejowej, co spowodowało zmniejszenie prześwitu  o ok. 8cm.

Diametralnie zmieniło się ułożenie poszczególnych biegów  w stosunku do busowego   R 4 2
5 3 1

Mimo opuszczenia silnika, przeguby pracują w dość dużym zakresie, co może powodować ich szybsze zużycie.

Skrzynia z Passata opłaca się tylko przy TDI, każdy słabszy silnik, będzie miał duże problemy z tą skrzynią.

Przy takim zestawieniu Silnik 1.9 TDi + skrzynia passat, busa można rozpędzić do ok 150km/h.  Niestety zaczynają się wtedy pojawiać problemy z fabrycznymi hamulcami ( o tym niebawem )

W przypadku skrzyni o oznaczeniu DVS, na 5 biegu ( koła 205/65/16 ) przy 100km/h jest ok 2090obr./min, co w praktyce po za mniejszym spalaniem, spowodowało również radykalne obniżenie hałasu silnika w busie.

 

 

Po co? Dlaczego? Czy jest sens? – myślę że musicie sobie sami na te pytania odpowiedzieć.

 

Sporo przydatnych informacji na temat skrzyni z passata można rownież znaleźć tu:

http://forum.busikt3.radom.pl/viewtopic.php?t=2492&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Category: Sprawy mechaniczne