Wkładamy TDi cz.2

Możliwość komentowania Wkładamy TDi cz.2 została wyłączona

Nowy silnik w busie.

IMG_1309

 

 

Silnik jest już zamontowany w busie, teraz czas na dopieszczanie. Do złożenia pozostało jeszcze wiele elementów, więc musimy się zabrać do pracy.

 

Na początek zabierzemy się za złożenie dolotu i wydechu. Układ wydechowy właściwie może pozostać od busowego silnika 1,6 TD JX, a jedynym zabiegiem który będziemy musieli wykonać, to odcięcie końcówki rury wydechowej i połączenie jej z częścią rury, którą mieliśmy przykręconą do turbiny w TDI.

IMG_0773 IMG_1017IMG_0783

 

 

Polecam wstawienie przy okazji łącznika elastycznego. Dzięki temu pozbędziemy się wszelkich niechcianych naprężeń.

IMG_1404 IMG_1403 IMG_1402

 

 

Do złożenia układu dolotowego, w znacznej części możemy wykorzystać rury z JX’a. Filtr powietrza polecam założyć od Nissana Terrano II . Bardzo łatwo można go połączyć z „kominem” busowym, a co najważniejsze, po lekkim rozpiłowaniu otworów, przykręcimy do niego przepływomierz z Tdi.

IMG_1360 IMG_1363 IMG_1364 IMG_1369

 

Filtr powietrza niemal idealnie pasuje w komorę za tylną lampą busa.

 

IMG_1372 IMG_1375 IMG_1371

 

Między wyjście z turbiny a kolektor ssący powinniśmy wstawić intercooler. Niektórzy twierdzą że 1Z 90konny spokojnie da radę bez niego i nic się silnikowi nie stanie, ale osobiście uważam że skoro fabrycznie był on zamontowany, to powinno się go zainstalować. Tu pojawia się kolejny „temat rzeka”. Od czego dopasować, gdzie zamontować, jaki itd. W swoim busie mam zainstalowany intercooler z Toyoty Awensis, jednak po obserwacjach doszedłem do wniosku, że w tym miejscu IC musi mieć wentylator wymuszający przepływ powietrza. Taką chłodnicę, która zmieści się po lekkich przeróbkach za tylną lampę, znajdziemy w Oplu Omedze 2.5 TD czy Smarcie. Koszt niewielki, a efektywność sporo większa niż bez wentylatora.  IC zamontować można również pod autem.  Tą kwestię pozostawiam do indywidualnego rozwiązania.

chlodnica-powietrza-doladowujacego-intercooler-nissens pobrane

 

 

Po zakończeniu prac z układem wydechowym i dolotowym możemy zabrać się za elektrykę. Tu sprawa zaczyna się trochę komplikować. Jeśli czujemy się na siłach, możemy oczywiście próbować sami przystosować wiązkę wyjętą z osobówki. Jeśli jednak mamy wątpliwości, proponuje zlecić przygotowanie takiej wiązki osobie która ma już doświadczenie w temacie.  Ja korzystam od kilku lat z uprzejmości kolegi.

IMG_1277

 

 

 

Montujemy zatem wiązkę, montujemy komputer, podpinamy IMMO, złącze diagnostyczne, pedał gazu itd.

IMG_1351 IMG_2337

 

 

 

Jeśli będziemy chcieli w przyszłości zamontować tempomat, warto to uwzględnić przed przygotowaniem instalacji. W takim przypadku będzie konieczne zamontowanie również czujników położenia pedału sprzęgła i hamulca.  IMG_0992 IMG_1383 IMG_1460 IMG_2330 IMG_2331

 

Z kluczyka z auta dawcy, musimy wyjąć „pestkę” od Immobilizera . Żeby ułatwić sprawę, trzeba będzie dorobić nowy kluczyć do naszej stacyjki, taki z miejscem na „pestkę: i po prostu ją przełożyć.

 

IMG_0308

 

 

 

W komorze silnika instalujemy zawory N75 i EGR, podłączamy przepływomierz, podpinamy również instalację elektryczną do silnika, przewody paliwowe itd.

 

IMG_1376 IMG_1406

 

Zalewamy silnik olejem, płynem do układu chłodzenia i podejmujemy pierwszą próbę uruchomienia naszego nowego serca.

 

 

Kilka przydatnych informacji.

 

Sprzęgło 1.9 TDI – SAHS No. 3000 332 01

Sprzęgło 1.6 TD JX – SACHS No. 3000 162 001

Koło zamachowe Tdi VW No 037 105 173C

 

Tarcza sprzęgła jaki i wałek Tdi mają 28 zębów

Tarcza sprzęgła i wałek z busa mają 24 zęby

 

Śruba do zatkania kanału olejowego w bloku silnika – M18x1,5

N0161616, uszczelka No. 138326.

 

Metalowa uszczelka pod kolektor wydechowy – VW No. 037253039D

 

Uszczelniacz wałka rozrządu, wałka pośredniego i wału korbowego – 32x47x10 Erling No. 2714

 

Uszczelniacz wału korbowego ( tył ) pod obudowę z JX’a – 85x105x18 ERLING No.342.093 lub z obudową od Tdi, ERLING No. 804.850.

 

Uszczelka misy olejowej – REINTZ No. 71-12948-10

 

Uszczelka pokrywy zaworów Tdi – VW No. 028 103 483G

 

Koło pasowe wału korbowego – VW No. 028 105 243T

 

Przepływomierz – PIERBURG No. 074 906 461

 

Łożysko igiełkowe wału korbowego – SACHS 1863 869 001

 

Kompletny rozrząd Tdi – INA 530 0085 10

 

Filtr oleju – FILTRON OP 525

 

Rura odpowietrzająca komorę silnika ( odma ) VW No. 028 103 491J

 

Króciec termostatu – MEYLE No. 100 121 1051

 

Rura wodna, łącząca głowicę z pompą – VW No. 068 121 053M

 

Zawór N75 – VW No. 028 906 283N

 

 

 

    W tym miejscu chciałbym bardzo szczególnie podziękować Maciejowi Domagalskiemu ( Mr.Mclaren)  www.domagalski.eu  za wsparcie i pomoc w powstaniu tego tematu jak i w dokumentacji zdjęciowej.

 

Category: Zrób to sam