Monthly Archives: Listopad 2016

Możliwość komentowania Hamulce przednie w busie, coś skuteczniejszego cz2. 4wd została wyłączona

Hamulce w syncro. 

Kto jeździ z dużymi kołami i fabrycznymi hamulcami ten wie, że  można je zakwalifikować do zwalniaczy.  Sam miałem podobny problem, gdzie przy masie przekraczającej 2t i kołach 15 na wysokiej oponie, nie raz podnosiłem sobie ciśnienie gdy musiałem zahamować awaryjnie. 

Tak wyglądał fabryczny, ponad 25 letni zestaw hamulca przedniego w Syncro. 

img_20140724_135443

 

Podobnie jak we wcześniejszym opisie o hamulcach przednich w 2wd,  możliwości i sposobów na poprawienie hamowania w sieci znajdziecie dużo. W moim przypadku, zdecydowałem się na rozwiązanie które od wielu lat  jest opisane na jednej ze stron internetowych. ( Zdecydowałem się więc na zamontowanie w moim pierwszym busie 4wd tarcz wentylowanych 280mm i zacisków dwu tłoczkowych w zacisku pływającym Girling G60.   Zaciski te  niestety nie należą do najtańszych i najdostępniejszych na rynku, dlatego alternatywą dla nich są passatowe ATE 57, które również zamontowałem w jednym z moich aut.  Przyznam szczerze że nie widzę jakiejś szczególnej różnicy w skuteczności hamowania między nimi, więc śmiało można  zastosować ATE 57, z jednym małym szczegółem.  Jarzma zacisków muszą być z VW Sharana. 

Podobnie jak przy 2wd nie obejdzie się bez tokarza. Aby przystosować jarzmo zacisku do piasty busa, należy rozwiercić otwory mocujące i zastosować 7mm dystans między nimi.  Sprawa jest taka sama zarówno przy zestawie z ATE57 jak i G60 . 

img_20160421_174023

 

Na poniższych zdjęciach wyraźnie widać jak duża jest różnica w średnicy miedzy tarczami. img_20140724_140211

 

Przy stalowej feldze 15 cali z ET25, zacisk trzeba trochę doszlifować, aby  nie ocierał. Przy feldze 16 jest już sporo zapasu.  

img_20160421_174310

 

 

 

 

 

Tarcza 280mm z zaciskiem ATE57img_20160421_173536

Tarcza 280mm z zaciskiem G60img_20140724_164340

 

Rozmiar tarcz w zupełności daje sobie radę z większą masą auta i większymi kołami.  Oczywiście można założyć większy zestaw, jednak problemy z doborem tarczy do zacisków, konieczność zastosowania dystansów między tarczą i piastą, skutecznie mnie zniechęciły do szukania innych rozwiązań. Postanowiłem więc skorzystać z takich, które są sprawdzone przez innych użytkowników. 

 

 

Inspiracje zaczerpnięte z http://www.syncro.ca/tech/audibrakes.htm 

Category: Zrób to sam

Możliwość komentowania Hamulce przednie w busie, coś skuteczniejszego cz1. 2wd została wyłączona

Po ponad rocznej przerwie,  najwyższy czas na jakiś wpis 🙂

Było o silnikach, było o skrzyniach, to teraz czas na hamulce.  Nie będę się rozwodził nad faktem iż jest to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, że trzeba należycie dbać o jego stan, regularnie wymieniać zużywające się elementy, płyn itd.  Te sprawy są zbyt oczywiste żeby o nich pisać.

Często po modyfikacjach układu napędowego, jak również przy cięższych egzemplarzach ( westfalia, syncro ) zwłaszcza z większymi kołami, zaczyna się pojawiać problem ze skutecznym zatrzymaniem auta.  Jak temu zaradzić?  Nie odkryję Ameryki jeśli powiem żeby założyć większe hamulce.  Idąc tym tropem, w sieci można znaleźć wiele informacji i sposobów na rozwiązanie problemu.  Ja jednak skupię się na tych najprostszych i sprawdzonych przeze mnie.

Poprawę skuteczności hamowania najlepiej jest zacząć od przedniej osi.  Zarówno 2wd jak i 4wd fabryka wypuściła busy ze standardowymi pełnymi tarczami hamulcowymi. img_20160219_101849_465

 

 

Zaciski hamulcowe w zwykłym busie do ok 85 roku były stałe, dwu tłoczkowe, po 85 zastąpiono je jedno tłoczkowymi w zacisku pływającym i takie same zastosowano w syncro.

Zacznijmy zatem od busa z tylnym napędem.

Aby zacząć modyfikacje, należy skompletować  zaciski hamulcowe wraz z jarzmami  ATE 57 z passata B5, tarcze hamulcowe 288 lub 312 z rodziny wv audi w zależności od tego jak duże chcemy mieć hamulce. Na zdjęciu tarcza wentylowana 288mm i oryginalna tarcza busowa. img_20150723_202218

 

Możliwości wyboru wielkości tarcz są uzależnione od adapterów jakie mamy dostępne i rozmiaru felg jakie mamy.  Większe hamulce będą po prostu wymagały felg min 16 calowych.  Warto pamiętać o porządnych śrubach ( jeśli nie ma ich w zestawie z adapterami ) o twardości 10.9.

adapter-3 adapter-2

Kolejną rzeczą która będzie potrzebna przy modyfikacji jest piasta, a dokładnie przetoczenie busowej tarczopiasty na nią.  Piastę najlepiej jest obrobić pod wymiar zakupionej wcześniej tarczy wentylowanej.

p1430677

Tak skompletowane elementy możemy zamontować w busie i cieszyć się lepszym, skuteczniejszym hamowaniem.

Przy okazji tej modyfikacji, warto zdecydować się na zmianę łożysk w piastach i wymianę płynu hamulcowego.

p1430717 img_20150723_202201

 

Category: Zrób to sam