Monthly Archives: Grudzień 2014

Wkładamy TDi cz.2

Możliwość komentowania Wkładamy TDi cz.2 została wyłączona

Nowy silnik w busie.

IMG_1309

 

 

Silnik jest już zamontowany w busie, teraz czas na dopieszczanie. Do złożenia pozostało jeszcze wiele elementów, więc musimy się zabrać do pracy.

 

Na początek zabierzemy się za złożenie dolotu i wydechu. Układ wydechowy właściwie może pozostać od busowego silnika 1,6 TD JX, a jedynym zabiegiem który będziemy musieli wykonać, to odcięcie końcówki rury wydechowej i połączenie jej z częścią rury, którą mieliśmy przykręconą do turbiny w TDI.

IMG_0773 IMG_1017IMG_0783

 

 

Polecam wstawienie przy okazji łącznika elastycznego. Dzięki temu pozbędziemy się wszelkich niechcianych naprężeń.

IMG_1404 IMG_1403 IMG_1402

 

 

Do złożenia układu dolotowego, w znacznej części możemy wykorzystać rury z JX’a. Filtr powietrza polecam założyć od Nissana Terrano II . Bardzo łatwo można go połączyć z „kominem” busowym, a co najważniejsze, po lekkim rozpiłowaniu otworów, przykręcimy do niego przepływomierz z Tdi.

IMG_1360 IMG_1363 IMG_1364 IMG_1369

 

Filtr powietrza niemal idealnie pasuje w komorę za tylną lampą busa.

 

IMG_1372 IMG_1375 IMG_1371

 

Między wyjście z turbiny a kolektor ssący powinniśmy wstawić intercooler. Niektórzy twierdzą że 1Z 90konny spokojnie da radę bez niego i nic się silnikowi nie stanie, ale osobiście uważam że skoro fabrycznie był on zamontowany, to powinno się go zainstalować. Tu pojawia się kolejny „temat rzeka”. Od czego dopasować, gdzie zamontować, jaki itd. W swoim busie mam zainstalowany intercooler z Toyoty Awensis, jednak po obserwacjach doszedłem do wniosku, że w tym miejscu IC musi mieć wentylator wymuszający przepływ powietrza. Taką chłodnicę, która zmieści się po lekkich przeróbkach za tylną lampę, znajdziemy w Oplu Omedze 2.5 TD czy Smarcie. Koszt niewielki, a efektywność sporo większa niż bez wentylatora.  IC zamontować można również pod autem.  Tą kwestię pozostawiam do indywidualnego rozwiązania.

chlodnica-powietrza-doladowujacego-intercooler-nissens pobrane

 

 

Po zakończeniu prac z układem wydechowym i dolotowym możemy zabrać się za elektrykę. Tu sprawa zaczyna się trochę komplikować. Jeśli czujemy się na siłach, możemy oczywiście próbować sami przystosować wiązkę wyjętą z osobówki. Jeśli jednak mamy wątpliwości, proponuje zlecić przygotowanie takiej wiązki osobie która ma już doświadczenie w temacie.  Ja korzystam od kilku lat z uprzejmości kolegi.

IMG_1277

 

 

 

Montujemy zatem wiązkę, montujemy komputer, podpinamy IMMO, złącze diagnostyczne, pedał gazu itd.

IMG_1351 IMG_2337

 

 

 

Jeśli będziemy chcieli w przyszłości zamontować tempomat, warto to uwzględnić przed przygotowaniem instalacji. W takim przypadku będzie konieczne zamontowanie również czujników położenia pedału sprzęgła i hamulca.  IMG_0992 IMG_1383 IMG_1460 IMG_2330 IMG_2331

 

Z kluczyka z auta dawcy, musimy wyjąć „pestkę” od Immobilizera . Żeby ułatwić sprawę, trzeba będzie dorobić nowy kluczyć do naszej stacyjki, taki z miejscem na „pestkę: i po prostu ją przełożyć.

 

IMG_0308

 

 

 

W komorze silnika instalujemy zawory N75 i EGR, podłączamy przepływomierz, podpinamy również instalację elektryczną do silnika, przewody paliwowe itd.

 

IMG_1376 IMG_1406

 

Zalewamy silnik olejem, płynem do układu chłodzenia i podejmujemy pierwszą próbę uruchomienia naszego nowego serca.

 

 

Kilka przydatnych informacji.

 

Sprzęgło 1.9 TDI – SAHS No. 3000 332 01

Sprzęgło 1.6 TD JX – SACHS No. 3000 162 001

Koło zamachowe Tdi VW No 037 105 173C

 

Tarcza sprzęgła jaki i wałek Tdi mają 28 zębów

Tarcza sprzęgła i wałek z busa mają 24 zęby

 

Śruba do zatkania kanału olejowego w bloku silnika – M18x1,5

N0161616, uszczelka No. 138326.

 

Metalowa uszczelka pod kolektor wydechowy – VW No. 037253039D

 

Uszczelniacz wałka rozrządu, wałka pośredniego i wału korbowego – 32x47x10 Erling No. 2714

 

Uszczelniacz wału korbowego ( tył ) pod obudowę z JX’a – 85x105x18 ERLING No.342.093 lub z obudową od Tdi, ERLING No. 804.850.

 

Uszczelka misy olejowej – REINTZ No. 71-12948-10

 

Uszczelka pokrywy zaworów Tdi – VW No. 028 103 483G

 

Koło pasowe wału korbowego – VW No. 028 105 243T

 

Przepływomierz – PIERBURG No. 074 906 461

 

Łożysko igiełkowe wału korbowego – SACHS 1863 869 001

 

Kompletny rozrząd Tdi – INA 530 0085 10

 

Filtr oleju – FILTRON OP 525

 

Rura odpowietrzająca komorę silnika ( odma ) VW No. 028 103 491J

 

Króciec termostatu – MEYLE No. 100 121 1051

 

Rura wodna, łącząca głowicę z pompą – VW No. 068 121 053M

 

Zawór N75 – VW No. 028 906 283N

 

 

 

    W tym miejscu chciałbym bardzo szczególnie podziękować Maciejowi Domagalskiemu ( Mr.Mclaren)  www.domagalski.eu  za wsparcie i pomoc w powstaniu tego tematu jak i w dokumentacji zdjęciowej.

 

Category: Zrób to sam

Wkładamy 1.9 TDi cz.1

Możliwość komentowania Wkładamy 1.9 TDi cz.1 została wyłączona

Silnik Tdi w busie   .TDI-Logo_1

Temat dość często poruszany wśród użytkowników. Jak każdy silnik, ma swoje plusy i minusy, jednak największymi jego atutami jest stosunkowo niskie zużycie paliwa i większa moc, porównując do tradycyjnych silników diesla.

 

Mamy naszego kochanego busa z wysłużonym dieslem i chcemy go trochę ożywić. Od czego zacząć?

 

Myślę że najważniejszą sprawą na początek, będzie znalezienie dawcy naszego nowego serca. Odradzam kupowanie silników na palecie, ponieważ nie będziemy mieli możliwości sprawdzenia jak silnik się zachowuje podczas jazdy . Mając całe auto jako dawcę ,możemy być też pewni że niczego z osprzętu nie będzie nam brakowało, co zdecydowanie ułatwi nam pracę.

 

Kolejna kwestia to wybór auta i silnika. Najczęstszy wybór to Golf 3 z silnikiem 1.9 Tdi , z oznaczeniem 1Z, AFN, AHU. Te same silniki występowały również w takich autach jak na Seat, Toledo, Ibiza. Audi 80, 100, Skoda Oktawia czy VW Passat, Sharan itd. A zatem możliwości mamy bardzo dużo. Warto wspomnieć o tym, że silniki mocowane podłużnie (passat b5 a4 audi 100 )mogą mieć inne otwory na busową łapę lub ich brak. Najczęstszym i najprostszym do włożenia będzie 1Z, AHU. Silnik 90 konny, jednak z dużym potencjałem. Oczywiście silniki o oznaczeniu AFN, AHF. AVG też można włożyć. Uważam jednak że zwykła turbina będzie w busie bardziej trwała od turbiny ze zmienna geometrią, która montowana była w mocniejszych jednostkach.

1350474692-logo vw audi skoda seat

Podstawowe informacje  http://pl.wikipedia.org/wiki/1.9_TDI

 

A więc jest nasz wymarzony silnik 1.9 Tdi, bierzemy się więc do roboty

 

Z auta które kupiliśmy, musimy wyjąć silnik.

IMG_6856

 

Wraz z silnikiem będą nam potrzebne takie rzeczy jak: Instalacja elektryczna, cała, kompletna, wraz z puszką i pętlą immobilizera i kluczykiem, przekaźniki czujniki pedałów hamulca i sprzęgła, potencjometr pedału gazu, rury dolotowe powietrza, czujnik temperatury powietrza, przepływomierz, sprzęgło wraz z kołem zamachowym, cześć układu wydechowego, komputer. Jednym słowem cały osprzęt silnika i wszelkie instalacje odpowiadające za jego pracę.

W czasie przygotowywania silnika do założenia w busie, warto wymienić takie rzeczy jak rozrząd, uszczelniacze, pompę wody, uszczelki pokrywy itd. Dan nam to pewność, ze przez długi czas będziemy cieszyli się bezawaryjną i bezstresową jazdą.

 

.Na początek trzeba zdjąć miskę olejową, pompę oleju i wymienić w niej sam smok na busowy i zamontować z powrotem. W miejsce starej miski montujemy drugą, z busa, zakładając przy tym nową uszczelkę.

IMG_20140218_113949 IMG_20140218_120129 IMG_20140218_120359

 

 

Oryginalny wlew oleju możemy zastosować w sytuacji, gdy osprzęt silnika na to pozwala. Jeśli jednak miejsca będzie zbyt mało, można go będzie zagłuszyć.

Misa olejowa musi być z silnika TD, ponieważ ma ona gotowy otwór do przykręcenia przewodu olejowego z turbiny.

 

Następnie musimy odkręcić filtr oleju i chłodnicę znajdującą się nad nim. Aby oryginalne busowe  przewody wodne pasowały, chłodnicę należy przestawić o kilka stopni w prawo. Po tym zabiegu składamy wszystko na nowych uszczelkach. Nowy filtr olejowy, przykręcimy dopiero po przykręceniu łapy która się znajdzie pod filtrem.

IMG_20140218_122141 IMG_20140218_123042

 

 

W związku z tym że przestawiliśmy chłodniczkę pod układ busowy, zostaje nam nie podłączony przewód wodny, który można zagłuszyć, lub wymienić na nowy, taki który nie ma odejścia na chłodniczkę, a łączy jedynie samą pompę wodną z króćcem w głowicy. Przewód taki występuje pod numerem części 068 121 053M.

IMG_1285

 

Na tym etapie powinniśmy również wymienić kompletny rozrząd, pamiętając również o wymianie uszczelniaczy i koła wału korbowego wraz ze śrubą.

IMG_0825IMG_0840

 

 

 

Po poskładaniu wszystkich elementów, możemy przystąpić do odkręcenia kolektorów które były przy silniku, i zamontowania kolektorów busowcyh z silnika 1.6 TD JX.

W przypadku kolektorów, łap, turbin, są różne szkoły. Jedni twierdzą żeby zostawić układ dolotowy zgodnie z oryginałem i w przypadku gdy lewa łapa silnika nie mieści się przy turbinie dorobić inną. Drudzy twierdzą że lepszym rozwiązaniem jest zamontowanie turbiny na kolektorach od oryginalnego busowego silnika 1,6 TD, zostawiając przy tym łapę silnika również busową. Oba rozwiązania będą wymagały mniejszej lub większej przeróbki. Ja opiszę opcję z kolektorami busowymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, będzie mniej komplikacji przy układzie wydechowym, łapie czy rurach dolotowych do turbiny.

 

Po zamontowaniu kolektorów do silnika czas na zamontowanie turbiny. Już na pierwszy rzut oka widać, że rozstaw jak i ilość śrub się nie zgadza. Aby przykręcić turbinę do kolektora busowego, będziemy musieli zamontować płytę redukcyjną. Element taki, mając dobre zaplecze warsztatowe, można wykonać samemu, Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, możemy po prostu kupić gotowy wyrób.

IMG_0498 IMG_1373

 

 

 

Do przykręconej turbiny musimy dorobić nowe przewody olejowe. Przewody takie zdobędziemy w prawie każdym punkcie, dorabiającym przewody hydrauliki siłowej. Musimy mieć jednak ze sobą stare przewody na wzór i znać długości tych nowych.

Ze względu na pochylenie silnika, przewód powrotny olejowy z turbiny, przykręcamy do miski. Otwór w bloku który był wykorzystany do powrotu, należy zagłuszyć.

IMG_0609 IMG_0610

 

 

Na kolektorze ssącym, musimy zagłuszyć również zawór upustowy ciśnienia doładowania.

 

Demontujemy sprzęgło i koło zamachowe. Warto na tym etapie wymienić uszczelniacz wału. Znajduje się on pod metalową osłoną, którą i tak będziemy musieli zdemontować, aby wymienić na nową.

Po wymianie uszczelniacza, na wał korbowy musimy nabić łożysko igiełkowe, którego wcześniej nie było i zamontować blaszaną osłonę ( oryginalną JX, lub dorobioną pod TDi w zależności od zastosowanego koła zamachowego )

IMG_0993 IMG_1302IMG_0991 IMG_0997

 

Zakładamy sprzęgło! Tu pojawią się kolejne pytania. Jakie sprzęgło, jaka tarcza, jakie koło?

Z mojego doświadczenia wynika że zakładanie oryginalnego busowego sprzęgła na dłuższą metę nie ma sensu. Najprościej więc będzie założyć koło zamachowe i docisk od TDi a tarczę od busowego silnika benzynowego, albo całe kompletne sprzęgło z TDI, z tym że trzeba będzie wymienić również wałek sprzęgłowy. Wałek taki można zakupić w Niemczech, np tu:  http://busschmiede.de/shop/T3-Getriebeeingangswelle-TDI-fuer-alle-T3-Getriebe-2-WD-und-4-WD-Aktionsangebot-1000-Verkaufte-Wellen

IMG_0615 IMG_1265

Istotną sprawą jest również koło zamachowe, które należy podtoczyć do rozmiarów koła jakie było w naszym starym silniku. Nie jest to konieczne i pozostawiam tą kwestię do indywidualnego wyboru, jeśli jednak tego nie zrobimy, odkręcenie śrub od miski olejowej na wysokości koła, będzie niemożliwe. Warto o tym wiedzieć.

IMG_0901

 

 

Jeśli jednak zdecydujemy się na toczenie koła, należy pamiętać o jego ponownym wyważeniu.

IMG_1296 IMG_1297

 

 

Mamy więc silnik przygotowany i możemy go zamontować w naszym busie.

IMG_1307

 

C.D.N.

 

 

Category: Sprawy mechaniczne