Nowy silnik w busie.
Silnik jest już zamontowany w busie, teraz czas na dopieszczanie. Do złożenia pozostało jeszcze wiele elementów, więc musimy się zabrać do pracy.
Na początek zabierzemy się za złożenie dolotu i wydechu. Układ wydechowy właściwie może pozostać od busowego silnika 1,6 TD JX, a jedynym zabiegiem który będziemy musieli wykonać, to odcięcie końcówki rury wydechowej i połączenie jej z częścią rury, którą mieliśmy przykręconą do turbiny w TDI.
Polecam wstawienie przy okazji łącznika elastycznego. Dzięki temu pozbędziemy się wszelkich niechcianych naprężeń.
Do złożenia układu dolotowego, w znacznej części możemy wykorzystać rury z JX’a. Filtr powietrza polecam założyć od Nissana Terrano II . Bardzo łatwo można go połączyć z „kominem” busowym, a co najważniejsze, po lekkim rozpiłowaniu otworów, przykręcimy do niego przepływomierz z Tdi.
Filtr powietrza niemal idealnie pasuje w komorę za tylną lampą busa.
Między wyjście z turbiny a kolektor ssący powinniśmy wstawić intercooler. Niektórzy twierdzą że 1Z 90konny spokojnie da radę bez niego i nic się silnikowi nie stanie, ale osobiście uważam że skoro fabrycznie był on zamontowany, to powinno się go zainstalować. Tu pojawia się kolejny „temat rzeka”. Od czego dopasować, gdzie zamontować, jaki itd. W swoim busie mam zainstalowany intercooler z Toyoty Awensis, jednak po obserwacjach doszedłem do wniosku, że w tym miejscu IC musi mieć wentylator wymuszający przepływ powietrza. Taką chłodnicę, która zmieści się po lekkich przeróbkach za tylną lampę, znajdziemy w Oplu Omedze 2.5 TD czy Smarcie. Koszt niewielki, a efektywność sporo większa niż bez wentylatora. IC zamontować można również pod autem. Tą kwestię pozostawiam do indywidualnego rozwiązania.
Po zakończeniu prac z układem wydechowym i dolotowym możemy zabrać się za elektrykę. Tu sprawa zaczyna się trochę komplikować. Jeśli czujemy się na siłach, możemy oczywiście próbować sami przystosować wiązkę wyjętą z osobówki. Jeśli jednak mamy wątpliwości, proponuje zlecić przygotowanie takiej wiązki osobie która ma już doświadczenie w temacie. Ja korzystam od kilku lat z uprzejmości kolegi.
Montujemy zatem wiązkę, montujemy komputer, podpinamy IMMO, złącze diagnostyczne, pedał gazu itd.
Jeśli będziemy chcieli w przyszłości zamontować tempomat, warto to uwzględnić przed przygotowaniem instalacji. W takim przypadku będzie konieczne zamontowanie również czujników położenia pedału sprzęgła i hamulca.
Z kluczyka z auta dawcy, musimy wyjąć „pestkę” od Immobilizera . Żeby ułatwić sprawę, trzeba będzie dorobić nowy kluczyć do naszej stacyjki, taki z miejscem na „pestkę: i po prostu ją przełożyć.
W komorze silnika instalujemy zawory N75 i EGR, podłączamy przepływomierz, podpinamy również instalację elektryczną do silnika, przewody paliwowe itd.
Zalewamy silnik olejem, płynem do układu chłodzenia i podejmujemy pierwszą próbę uruchomienia naszego nowego serca.
Kilka przydatnych informacji.
Sprzęgło 1.9 TDI – SAHS No. 3000 332 01
Sprzęgło 1.6 TD JX – SACHS No. 3000 162 001
Koło zamachowe Tdi VW No 037 105 173C
Tarcza sprzęgła jaki i wałek Tdi mają 28 zębów
Tarcza sprzęgła i wałek z busa mają 24 zęby
Śruba do zatkania kanału olejowego w bloku silnika – M18x1,5
N0161616, uszczelka No. 138326.
Metalowa uszczelka pod kolektor wydechowy – VW No. 037253039D
Uszczelniacz wałka rozrządu, wałka pośredniego i wału korbowego – 32x47x10 Erling No. 2714
Uszczelniacz wału korbowego ( tył ) pod obudowę z JX’a – 85x105x18 ERLING No.342.093 lub z obudową od Tdi, ERLING No. 804.850.
Uszczelka misy olejowej – REINTZ No. 71-12948-10
Uszczelka pokrywy zaworów Tdi – VW No. 028 103 483G
Koło pasowe wału korbowego – VW No. 028 105 243T
Przepływomierz – PIERBURG No. 074 906 461
Łożysko igiełkowe wału korbowego – SACHS 1863 869 001
Kompletny rozrząd Tdi – INA 530 0085 10
Filtr oleju – FILTRON OP 525
Rura odpowietrzająca komorę silnika ( odma ) VW No. 028 103 491J
Króciec termostatu – MEYLE No. 100 121 1051
Rura wodna, łącząca głowicę z pompą – VW No. 068 121 053M
Zawór N75 – VW No. 028 906 283N
W tym miejscu chciałbym bardzo szczególnie podziękować Maciejowi Domagalskiemu ( Mr.Mclaren) www.domagalski.eu za wsparcie i pomoc w powstaniu tego tematu jak i w dokumentacji zdjęciowej.