Monthly Archives: wrzesień 2013


Zapraszam serdecznie wszystkich związanych z busem na spotkanie pod hasłem „Busowe pożegnanie wakacji” w sobotę 14.09  od godz 17 na teren powstającego Muzeum Komunikacji, przy ul. Pożarowej 2.  W planie przewidziane jest duże ognisko ( o ile pozwoli nam pogoda ) ewentualnie dla upartych zorganizujemy grilla 🙂

http://muzeumkomunikacji.pl/

 

POżarowa

 

 

Spotkanie przeszło do historii.   Dziękuję wszystkim przybyłym za mile spędzony czas.

 

IMG_8526 IMG_8528 IMG_8529 IMG_8533 IMG_8537 IMG_8541 IMG_8543 IMG_8547IMG_20130914_200452 IMG_20130914_200507 IMG_20130914_210201

 


Może się tak zdarzyć, ze pewnego dnia po odpaleniu busa kontrolka ciśnienia oleju po prostu nie zgaśnie, co wtedy?

Oczywiście należy silnik zgasić i zacząć od sprawdzenia najważniejszych rzeczy – czy jest olej w silniku!  Jeśli jest, a w między czasie wykluczyliśmy problemy elektryczne, sprawdziliśmy czujniki, zegary a kontrolka nadal po uruchomieniu nie gaśnie, trzeba sprawdzić czy ciśnienie oleju w ogóle jest.  Jeśli nie mamy urządzenia do pomiaru ciśnienia, można po prostu poluzować ( z tyłu w głowicy ) czujnik i na chwilę uruchomić auto. Jeśli pod gwintem czujnika nie pojawia się olej to jest więcej niż pewne że musimy zdjąć miskę olejową i sprawdzić co się dzieje z pompą.   W tym celu, należy zaopatrzyć się w czysty pojemnik na olej ( ok 5l ) klucz nasadowy 10 na długiej przedłużce, lub klucz imbusowy 5.  Nie wiem od czego to zależy, ale w różnych silnikach występowały różne śruby.   Po spuszczeniu oleju i odkręceniu miski olejowej powinniśmy ujrzeć taki widok.

IMG_20130902_144658

Przy pomocy klucza nasadowego 13 odkręcamy dwie śruby pompy olejowej i delikatnie ją wyjmujemy.  Po wyjęciu pompy na pierwszy rzut oka możemy sprawdzić stan łopatki która napędza pompę i jeśli nie jest wyrobiona, następnie odkręcamy smok od  pompy ( oczkowy klucz 10 ) i ponownie dokonujemy oględzin.

IMG_20130902_151859

W tym przypadku pompa wyglądała dość dobrze,  niepokojące jednak okazały się rysy na zaworze redukującym ciśnienie oleju.

IMG_20130902_151855

 

Problem ten dość często występuje w naszych busach a zablokowanie tego zaworu może prowadzić do dwóch skrajnych usterek. Brak ciśnienia oleju, lub tez jego nadmiar.  Konsekwencje jednego i drugiego mogą być dosyć kosztowne, a  usterki mogą doprowadzić po prostu do uszkodzenia silnika. 

Zawór ten, po zdjęciu dekla zabezpieczającego wraz ze sprężyną, można wyjąć, przeszlifować drobnym papierem ściernym i zamontować ponownie.   W tym konkretnym przypadku, widać było że już wcześniej ktoś dokonywał tego zabiegu .

IMG_20130902_152147

 

W związku z tym, cała kompletna pompa zostaje wymieniona na nową.

 

Po przykręceniu nowej pompy na swoje miejsce, zakładamy nową uszczelkę misy, równomiernie dokręcamy misę do bloku silnika, zalewamy olej i uruchamiamy silnik.   Przy całej operacji, należy pamiętać by zakładane ponownie elementy były czyste.

 

Powodzenia!

 

Category: Sprawy mechaniczne

Zanim kupisz busa, warto sprawdzić!


Zanim kupisz busa,  warto sprawdzić zgodność tego co jest w dokumentach ze stanem faktycznym.   Numer VIN w busie, nabity jest na ściance pod prawym środkowym słupkiem, na wysokości miejsca w którym mocuje się lewarek do podnoszenia auta. Widoczny jest oczywiście od spodu auta.

VINY (9)

 

Numer Vin jest umieszczony również na tabliczce znamionowej, która przynitowana jest na przednim prawym słupku ( widoczna po otwarciu drzwi )

VINY (1) 

Można go także znaleźć  na nalepce umieszczonej pod bezpiecznikami.  Na tej samej nalepce, są umieszczone informacje o rodzaju  silnika,  skrzyni biegów, kolorze nadwozia itp.

 VINY (3)

 

Jeśli nie ma nalepki, lub jest nieczytelna, część tych informacji możemy odczytać z tabliczki umieszczonej pod fotelem kierowcy. VINY (5)

Jako ciekawostkę dodam, że data ( miesiąc i rok ) produkcji busa,  jest wybita na prawej rynience, zaraz przy przedniej szybie.

VINY (7)