Monthly Archives: Sierpień 2013


Czyli – jak wymienić szczęki hamulcowe z tyłu!

 

 

Jak powszechnie wiadomo, hamulce są najważniejszym z układów działających w samochodzie.   Dlatego warto poświęcić trochę czasu i przynajmniej raz w roku zajrzeć do nich, dla tak zwanego świętego spokoju a w razie konieczności wymienić elementy eksploatacyjne.   W tym temacie opiszę jak się zabrać za tyną oś.

Pomijając kwestę zdjęcia kół ( to jest chyba oczywiste ) należy odkręcić śruby przytrzymujące bęben hamulcowy.   Po ich odkręceniu próbujemy bęben zdjąć, jeśli dobrowolnie nie chcę zejść, trzeba będzie użyć siły i młotka.  Po obstukaniu ( w końcu kiedyś puszcza )  otrzymamy mniej więcej taki widok.

Hamulce tył

Przed zdjęciem szczęk i sprężynek, warto zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie, żeby można było potem bez problemu złożyć wszystko tak jak było.  Dla ułatwienia dostępu do sprężynek, można odkręcić wcześniej czop piasty, ale nie jest to konieczne.

Po zdjęciu szczęk, trzeba dobrze oczyścić tarczę kotwiczną, sprawdzić dokładnie jej stan. Ten element dosyć często koroduje, więc jeśli  nie ma tragedii można ją śmiało po wyczyszczeniu zabezpieczyć jakąś farbą antykorozyjną.  Jeśli wymieniamy również cylinderek,  można tarczę kotwiczną zdjąć całkowicie.  Przed odkręceniem cylinderka warto  zacisnąć przewód elastyczny, albo podstawić pojemnik na wyciekający płyn hamulcowy. Po odkręceniu cylinderka, należy okręcić również dwie śruby na dole tarczy, kluczem 17, a po odkręceniu ich,  należy uderzyć młotkiem i wybijakiem w kołek ustalający.   Trzeba też pamiętać o zdemontowaniu linki hamulca ręcznego.  Przy takim zabiegu, warto się wcześniej zaopatrzyć w nowe linki i cylinderek.  Nie są to duże koszta, a w efekcie końcowym będziemy mieli spokój na długi czas.

IMG_20130708_163431

 

Po wyczyszczeniu i pomalowaniu tarczy kotwicznej, zakładamy ją z powrotem w odwrotnej kolejności.  Przykręcamy śruby dolne, cylinderek, przewód hamulcowy do niego, następnie zakładamy szczęki i sprężynki.   I tu mogą się przydać nasze zdjęcia zrobione wcześniej.   Podczas składania, czyścimy ładnie gwint samo regulatora i wkręcamy go tak by był jak najkrótszy.  Ułatwi to nam składanie wszystkiego.    Po tym zabiegu powinniśmy mieć mniej więcej taki widok.

IMG_20130709_151707  Hamulce tył (1) IMG_20130709_153128

 

Pozostaje nam teraz założyć bęben i wyregulować luz między nim a szczękami. Regulacja odbywa się poprzez rozkręcanie samo regulatora.  Próbę trzeba wykonać kilka razy, zakładając bęben i zdejmując go, korygując przy tym luz samo regulatorem.

Jak ten etap będziemy mieli już za sobą, pozostaje nam tylko odpowietrzyć układ hamulcowy i wyregulować naciąg  linki hamulca ręcznego.

 

Powodzenia!

 

 

Category: Sprawy mechaniczne


Jakiś czas temu, przeglądając forum http://www.thesamba.com  znalazłem zdjęcia wraz z opisem, pokazujące że każdą przestrzeń w busie można wykorzystać, nawet pod podłogą.

1045334 1045337 1045339 1045341 1045343 1045346 1045532 1045552 1045333

 

Źródło i opis znajdziecie na stronie http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=497051&postdays=0&postorder=asc&start=40

Category: Zrób to sam

10 Lat busika t3 – Zlot


Zlot dziesięciolecia istnienia strony www.busikt3.radom.pl przeszedł juz do historii.  Odbył się 30.05 – 02.06.2013  w ośrodku RELAX w Zdworzu. Na spotkanie przyjechało ponad 100 busów,  było dużo ciekawych spotkań i  atrakcji.  Najważniejszy był jednak wspaniały i niepowtarzalny klimat.

DSC01940 DSC01965 DSC01969 DSC02014 DSC02084 DSC02090 DSC02098 DSC02126 DSC02130 DSC02131 DSCN0069 DSCN0072

DSCN0185 DSCN0217 DSCN0236 DSCN0242 Zdjęcie-0028 Zdjęcie-0034 Zdjęcie-0035 Zdjęcie-0040 Zdjęcie-0061 Zdjęcie-0062 Zdjęcie-0081 Zdjęcie-0130         IMG_20130530_124737 IMG_20130530_124815 IMG_20130530_124825 IMG_20130601_115541 IMG_20130530_112013DSCF0006  DSCN6764 DSCF9988