Blog Archives

Możliwość komentowania Krótka relacja z metamorfozy Transportera T3 Syncro została wyłączona

 

Możliwość komentowania Uchyt koła zapasowego Syncro – instrukcja została wyłączona

Instrukcja montażu uchwytu koła zapasowego w busie. 

Mounting instruction for Swingaway Rear Spare Wheel Carrier

 

  1. Przyłóż szablę i odrysuj otwory na karoserii.  
     Put the mounting plate on car body and trace the holes.

  2. Wywierć otwór najpierw mniejszym 3-4mm a następnie 9mm.
     Drill the holes with a small 3-4 mm drill. Then make them bigger with 9mm drill
    It's important to start with a smaller drill - in other case it's possible to damage inner bodywork
      
  3. Skręć oba elementy ze sobą.  
     Fix both elements together with screws.

  4. Przymocuj uchwyt do szabli i wyreguluj go na przegubach.
     Attach carrier to mounting plate and adjust it on hinges

  5. Dopasuj zamek do rygla, rozwierć otwory 9mm i przykręć do do karoserii.
     Fasten together lock and bolt (bolt plate), put the bolt plate on lower car body part.
    Trace holes and drill them with 9mm drill.

  6. Wyreguluj poduszkę gumową tak aby uchwyt po zamknięciu nie miał luzów.  
    Adjust rubber bumper to fix the backlash when carrier is closed.

Powodzenia!

Good luck!

Category: Zrób to sam

Możliwość komentowania Hamulce przednie w busie, coś skuteczniejszego cz2. 4wd została wyłączona

Hamulce w syncro. 

Kto jeździ z dużymi kołami i fabrycznymi hamulcami ten wie, że  można je zakwalifikować do zwalniaczy.  Sam miałem podobny problem, gdzie przy masie przekraczającej 2t i kołach 15 na wysokiej oponie, nie raz podnosiłem sobie ciśnienie gdy musiałem zahamować awaryjnie. 

Tak wyglądał fabryczny, ponad 25 letni zestaw hamulca przedniego w Syncro. 

img_20140724_135443

 

Podobnie jak we wcześniejszym opisie o hamulcach przednich w 2wd,  możliwości i sposobów na poprawienie hamowania w sieci znajdziecie dużo. W moim przypadku, zdecydowałem się na rozwiązanie które od wielu lat  jest opisane na jednej ze stron internetowych. ( Zdecydowałem się więc na zamontowanie w moim pierwszym busie 4wd tarcz wentylowanych 280mm i zacisków dwu tłoczkowych w zacisku pływającym Girling G60.   Zaciski te  niestety nie należą do najtańszych i najdostępniejszych na rynku, dlatego alternatywą dla nich są passatowe ATE 57, które również zamontowałem w jednym z moich aut.  Przyznam szczerze że nie widzę jakiejś szczególnej różnicy w skuteczności hamowania między nimi, więc śmiało można  zastosować ATE 57, z jednym małym szczegółem.  Jarzma zacisków muszą być z VW Sharana. 

Podobnie jak przy 2wd nie obejdzie się bez tokarza. Aby przystosować jarzmo zacisku do piasty busa, należy rozwiercić otwory mocujące i zastosować 7mm dystans między nimi.  Sprawa jest taka sama zarówno przy zestawie z ATE57 jak i G60 . 

img_20160421_174023

 

Na poniższych zdjęciach wyraźnie widać jak duża jest różnica w średnicy miedzy tarczami. img_20140724_140211

 

Przy stalowej feldze 15 cali z ET25, zacisk trzeba trochę doszlifować, aby  nie ocierał. Przy feldze 16 jest już sporo zapasu.  

img_20160421_174310

 

 

 

 

 

Tarcza 280mm z zaciskiem ATE57img_20160421_173536

Tarcza 280mm z zaciskiem G60img_20140724_164340

 

Rozmiar tarcz w zupełności daje sobie radę z większą masą auta i większymi kołami.  Oczywiście można założyć większy zestaw, jednak problemy z doborem tarczy do zacisków, konieczność zastosowania dystansów między tarczą i piastą, skutecznie mnie zniechęciły do szukania innych rozwiązań. Postanowiłem więc skorzystać z takich, które są sprawdzone przez innych użytkowników. 

 

 

Inspiracje zaczerpnięte z http://www.syncro.ca/tech/audibrakes.htm 

Category: Zrób to sam

Możliwość komentowania Hamulce przednie w busie, coś skuteczniejszego cz1. 2wd została wyłączona

Po ponad rocznej przerwie,  najwyższy czas na jakiś wpis 🙂

Było o silnikach, było o skrzyniach, to teraz czas na hamulce.  Nie będę się rozwodził nad faktem iż jest to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, że trzeba należycie dbać o jego stan, regularnie wymieniać zużywające się elementy, płyn itd.  Te sprawy są zbyt oczywiste żeby o nich pisać.

Często po modyfikacjach układu napędowego, jak również przy cięższych egzemplarzach ( westfalia, syncro ) zwłaszcza z większymi kołami, zaczyna się pojawiać problem ze skutecznym zatrzymaniem auta.  Jak temu zaradzić?  Nie odkryję Ameryki jeśli powiem żeby założyć większe hamulce.  Idąc tym tropem, w sieci można znaleźć wiele informacji i sposobów na rozwiązanie problemu.  Ja jednak skupię się na tych najprostszych i sprawdzonych przeze mnie.

Poprawę skuteczności hamowania najlepiej jest zacząć od przedniej osi.  Zarówno 2wd jak i 4wd fabryka wypuściła busy ze standardowymi pełnymi tarczami hamulcowymi. img_20160219_101849_465

 

 

Zaciski hamulcowe w zwykłym busie do ok 85 roku były stałe, dwu tłoczkowe, po 85 zastąpiono je jedno tłoczkowymi w zacisku pływającym i takie same zastosowano w syncro.

Zacznijmy zatem od busa z tylnym napędem.

Aby zacząć modyfikacje, należy skompletować  zaciski hamulcowe wraz z jarzmami  ATE 57 z passata B5, tarcze hamulcowe 288 lub 312 z rodziny wv audi w zależności od tego jak duże chcemy mieć hamulce. Na zdjęciu tarcza wentylowana 288mm i oryginalna tarcza busowa. img_20150723_202218

 

Możliwości wyboru wielkości tarcz są uzależnione od adapterów jakie mamy dostępne i rozmiaru felg jakie mamy.  Większe hamulce będą po prostu wymagały felg min 16 calowych.  Warto pamiętać o porządnych śrubach ( jeśli nie ma ich w zestawie z adapterami ) o twardości 10.9.

adapter-3 adapter-2

Kolejną rzeczą która będzie potrzebna przy modyfikacji jest piasta, a dokładnie przetoczenie busowej tarczopiasty na nią.  Piastę najlepiej jest obrobić pod wymiar zakupionej wcześniej tarczy wentylowanej.

p1430677

Tak skompletowane elementy możemy zamontować w busie i cieszyć się lepszym, skuteczniejszym hamowaniem.

Przy okazji tej modyfikacji, warto zdecydować się na zmianę łożysk w piastach i wymianę płynu hamulcowego.

p1430717 img_20150723_202201

 

Category: Zrób to sam